reklama

Předvánoční Black Friday za pandemie představuje žně pro podvodníky. Platíte tomu správnému prodejci?

reklama

Rekordní sumy chtějí během letošních předvánočních nákupů poslat e-shopům zákazníci z evropských zemí. Podle průzkumu společnosti Kaspersky hodlá víc než polovina respondentů (52 %) utratit větší sumu peněz než v loňském roce, který nepoznamenala vládní opatření proti šíření koronaviru Covid-19. Ačkoli se kamenné obchody neotevřou, nebo se jejich provoz výrazně omezí, lidé chtějí nakupovat víc než loni, a to téměř výhradně přes internet. S tím však počítají podvodníci, kteří se soustředí na vytváření falešných slevových nabídek a důvěryhodných kopií známých e-shopů.

Za slevu udělá zákazník téměř cokoli. Bohužel

Důležitou roli při rozhodování o koupi vánočních dárků hrají slevy. Právě na nich podvodníci staví většinu svých aktivit. Z průzkumu společnosti Kaspersky vyplývá, že 84 % zákazníků nevidí jako problém sdílet s prodejcem podrobnější osobní data, například e-mailovou adresu a telefonní číslo, oplátkou za získání velkých slev na vánoční nákupy. Pouze čtvrtina (25 %) dotázaných si uvědomuje, že se podvodné nabídky objevují častěji během období vánočních svátků a výprodejů, a není ochotna riskovat kvůli větším slevám. Méně než pětina (17 %) spotřebitelů tvrdí, že budou nakupovat výhradně u zavedených značek, aby nehrozili svou bezpečnost.

„Falešné kampaně a phishingové útoky se nevyhýbají ani Česku. Nejvíce je pociťují především banky a přepravní společnosti, ale i české e-shopy představují pro útočníky velkou motivaci. Hlavním důvodem je fakt, že u nakupujících na konkrétním e-shopu je velká pravděpodobnost, že na něm budou brzy nakupovat znovu. Útočník má tedy větší šanci, že oběť udělá chybu. Lidská zvědavost je jednou z nepopulárnějších hackerských taktik,“ říká Michal Lukáš, Presales Manager společnosti Kaspersky pro region střední a východní Evropy.

Nákupy na poslední chvíli? Riziko podvodu stoupá

Slevy dokážou potlačit obezřetnost i u zákazníků, kteří by se jinak nad podezřele nízkými cenami pozastavili. Pouze třetina (33 %) dotazovaných není ochotna nakupovat v e-shopu, který nevypadá důvěryhodně, a ještě menší počet (29 %) si je jist, že si uvědomuje potenciální bezpečnostní rizika, která souvisejí s nákupy od neznámých značek nabízejících značné slevy, jež se mohou ukázat jako podvodné. Nedá se přitom říci, že by některá skupina zákazníků byla ohroženější než zbytek populace. „Pozor si musí dávat úplně každý, protože stačí pouze chvilka nepozornosti a útok může být úspěšný. Je to jako řídit auto – pokud dodržujete pravidla silničního provozu, riziko nehody je výrazně nižší… Snadným cílem může být také někdo, kdo sice používá kvalitní bezpečnostní software na svém počítači, kterýl útok detekoval a zablokoval, ale otevře si phishingový e-mail na mobilním zařízení, kde ochranu neřeší,“ varuje Michal Lukáš. Ochranu mobilních zařízení totiž uživatelé používají výrazně méně než u počítačů a notebooků.

Riziko nákupu na podvodném e-shopu roste s blížícími se Vánocemi. Z průzkumu společnosti Kaspersky vyplývá, že asi třetina uživatelů (34 %) nechává nákupy vánočních dárků na poslední chvíli, protože doufají, že tak získají vyšší slevy. Ve stresu pak věnují méně pozornosti tomu, zda je daný e-shop důvěryhodný, a soustředí se výhradně na lov co nejvýhodnějších cen. Přes internet chce přitom letos nakoupit většinu vánočních dárků na 60 % evropských zákazníků. To představuje desítky a stovky milionů potenciálních obětí internetových podvodníků.

Několik rad, jak nenaletět podvodníkům

Společnost Kaspersky naléhá na lovce výhodných nabídek, aby si při nákupech na internetu byli vědomi potenciálních podvodů, jež Black Friday a vánoční slevové akce mohou přinášet. Vypadá-li nabídka příliš výhodně, než aby to mohla být pravda, pak jde s největší pravděpodobností o podvod. Nakupujte o těchto Vánocích online s důvěrou, stačí se držet našich rad, jak se vyhnout podvodným prodejním nabídkám:

  • Nakupujte výhradně u ověřených internetových obchodů. Vždy je bezpečnější zadat webovou adresu ručně nebo ji vyhledat mezi uloženými záložkami, než kliknout na zaslaný odkaz. V adresním řádku vašeho internetového prohlížeče si zkontrolujte, zda navštěvujete skutečně zamýšlený e-shop a zda je spojení zabezpečené.
  • Vybrané zboží plaťte prostřednictvím bezpečných platebních způsobů. Plaťte kreditními kartami nebo přes robustní platební služby, abyste měli jistotu, že vaše transakce budou ochráněné.
  • Slevy si ověřujte. Dostanete-li slevu e-mailem nebo přes textovou zprávu SMS, zkontrolujte odesílatele a ověřte si, zda jsou webové odkazy legitimní, dřív, než na ně kliknete.
  • Dbejte na to, aby software a aplikace na vašem zařízení byly aktualizované a chraňte všechna svá zařízení pomocí některého z uznávaných produktů v oblasti internetové bezpečnosti. Řešení kybernetickhoé zabezpečení obsahující technologie pro odhalování phishingu založeného na způsobech chování, například Kaspersky Total Security, vám mohou posílat upozornění, pokud se pokusíte vstoupit na phishingovou webovou stránku.
  • Mějte pod kontrolou svá hesla. Aplikace pro správu hesel vám mohou pomoci s nakupováním u více prodejců díky tomu, že vaše osobní údaje mají bezpečně uložené a pro každý váš přihlašovací účet na internetu používají jedinečné heslo.

„Riziko nepředstavují pouze falešné e-shopy, ale také phishingové domény, nebezpečné a nežádoucí aplikace. Seznam těchto podvodných stránek a aplikací máme k dispozici a neustále jej aktualizujeme, takže veškeré bezpečnostní produkty Kaspersky jej využívají a přístup k tomuto škodlivému obsahu blokují. A je jedno, zda jde o ochranu počítače, tabletu, serveru nebo mobilního zařízení,“ uzavírá Michal Lukáš ze společnosti Kaspersky.

Data k podvodným e-shopům čerpají firmy zaměřené na kyberbezpečnost také z lokálních organizací jako je Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta pravidelně do svých seznamů přidává nové a nové adresy, které se snaží zákazníky připravit o peníze – a spousta z nich na první pohled vypadá naprosto důvěryhodně. Jako například www.drmartenssleva.cz. Kromě zaznamenaných pokusů o neoprávněné nakládání s kartou po provedení platby na těchto stránkách, nemá e-shop uvedenéno žádného konkrétního provozovatele, není možné se tedy domáhat svých práv.

Foto: Pixabay

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama