reklama

Rok s pandemií: Češi se cítí hůř a přibírají. Odbornou pomoc nebo sport ale ke zlepšení psychické i fyzické pohody příliš nevyužívají

reklama

Lidé v době pandemie méně sportují a negativně hodnotí i svou psychickou pohodu. Hned dvě pětiny lidí ji podle průzkumu* společnosti Seznam.cz považují za horší oproti situaci před rokem, tedy před vypuknutím celosvětové koronavirové pandemie. Lidé také méně sportují a zvyšuje se i jejich tělesná hmotnost. Zhruba polovina dotázaných s tím ale bojuje dlouhými procházkami, domácím posilováním či fitness, běháním nebo trendy otužováním.

Čtyřicet procent dotázaných uvádí, že je jejich psychická pohoda horší než před vypuknutím pandemie. Aby si ji zlepšili, nejčastěji se snaží doma více odpočívat, čtou si, sledují filmy a poslouchají hudbu. Rádi se také se svou situací svěřují svým blízkým. Skutečnou pomoc odborníka však využívá jen minimum lidí. Stejně tak možnost zlepšit si psychickou pohodu sportem mnoho dotázaných nevyužívá.

Celkově lidé sportují méně ve srovnání se stejným obdobím v minulém roce

Vedle poloviny lidí, kteří se nevěnují žádné sportovní aktivitě, dalších 19 % sportuje méně než minulý rok. Pokles je vidět u všech generací. „Z toho vyplývá i fakt, že dvě pětiny oslovených pociťují v meziročním srovnání zhoršenou fyzickou kondici. A více než třetina lidí také uvádí, že má vyšší tělesnou hmotnost. Zhoršení kondice pociťují všechny věkové kategorie,“ říká Darek Pikálek, uživatelský a marketingový výzkumník Seznam.cz.

Každodenní sportování je dnes typičtější pro starší generaci

Polovina z těch, kdo se nějaké aktivitě věnuje, sportuje několikrát týdně a jedna čtvrtina pak každý den. Ti, co sportují, se aktivitě věnují průměrně pět hodin týdně. Každodenní sportování je překvapivě běžnější u starší generace. A kdy se nyní sportuje? Starší generace sportuje ve stejné míře přes den (ve všední den) a o víkendu. Mladší lidé se věnují sportu spíše jen ve všední den večer a o víkendu. Největší pokles sportovní aktivity proti minulému roku lidé uvádí ve všední večery. „Je znát, že lidem chybí večerní sportovní aktivity, které dříve běžně provozovali, návštěvy fitness, kolektivní sporty atp.,“ uvádí Pikálek.

Lidé chodí na procházky, hodně se také běhá a trendem je otužování

Nejčastější sportovní aktivitou jsou dlouhé procházky, poté následují aktivity, které lze provozovat doma – posilování a fitness. Tyto činnosti jsou populární zejména mezi mladými. „Letos zaznamenáváme na Zboží.cz vyšší návštěvnost u fitness produktů, například činky a závaží vykazují o 380 % větší zájem. Problematická doba láká i k dlouhým procházkám. O 210 % se zvýšil zájem o nordic walkingové hole a 170 % nárůst zájmu zaznamenaly i hole trekingové, říká Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz.

Alespoň nějak doma cvičí necelá polovina respondentů. Velmi často přitom využívají online videa nebo aplikace. Placené online kurzy jsou zatím používané jen omezeně, ale zájem o ně roste. Nyní jich využívá 5 % dotázaných, více jak 6 % o jejich pořízení ale uvažuje.

Běh a otužování jsou pak aktivity, které v posledních letech získávají na popularitě. Běhá desetina dotázaných, otužování se věnuje alespoň občas 17 %. Většina lidí, kteří se věnují běhu nebo otužování, s těmito aktivitami začali poměrně nedávno, v posledních pěti letech. Okolo čtvrtiny z nich dokonce až v posledním roce.

Velká část dotázaných tloustne. Lockdown je ale i příležitostí ke změně

Z dat průzkumu vyplývá, že zhruba polovina lidí si drží stejnou váhu jako před rokem, třetina dotázaných ale sdělila, že je jejich váha vyšší. „Lockdown se dá využít i k výraznější změně jídelníčku, protože v domácích podmínkách si můžeme lépe ohlídat, co jíme. Nabízí se omezení masa, sladkostí nebo třeba mouky, a naopak zahrnutí luštěnin, nových druhů zeleniny či kvašených dobrot,“ radí Kateřina Harudová, odbornice na výživu a redaktorka Proženy.cz.

*Zdroj: Seznam.cz Výzkumník. On-line dotazování uživatelů Seznamu v době 21. – 29. 1. 2021. Dotazník vyplnilo 1075 respondentů. Data jsou reprezentativní na uživatele Seznamu starší 15 let a byla vážena na základě pohlaví, věku a vzdělání.

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama